יום שישי, 05 ביוני 2020, י"ג סיון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 050-5407068

הפרקליטים במה קורא נט

כתבות בנושאים משפטיים

שלום בית בחג סוכות

עו״ד ליהי איינס במאמר מיוחד לכבוד חג סוכות

פורסם בתאריך:


בחג הסוכות נהוג לקרוא את מגילת קהלת המיוחסת למלך שלמה.

מגילת קהלת עוסקת בשאלות קיומיות פילוסופיות של מה גורם לו, לאדם אושר. על הפרק עומדים: כסף, תהילה, נשים ואף משפחה. לאחר חקירה, מגיע הדובר במגילה למסקנה, שכל העולם החומרי הוא הבל הבלים ורעות רוח.
לפי המסופר בספר מלכים, לשלמה המלך החכם באדם, היו שבע מאות
נשים ושלוש מאות פילגשים. הוא בוודאי הבין מקרוב את המונח "סכסוכי משפחה" ואת הצורך לייצר חוזים והסכמים שיאפשרו "שלום בית".

צחוק בצד, הסמכות המקבילה לבתי המשפט ולבתי הדין הרבניים יוצרת את החשש מפני "מי יפתח ראשון את ההליך ויקבע באיזו ערכאה יתנהל הדיון" החשש הזה (שלעיתים הוא מוצדק לחלוטין!) גורם לאנשים לפעול מהר. לפעמים, מהר מדיי.
לצערנו, גם השינוי שברא את החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה תשע"ה-2014 על שלל תקנותיו, לא פתר את מרוץ הסמכויות. הוא פשוט יצר מרוץ מקדים.
לא אחת אני פוגשת בזוגות, אשר פותחים במערכה משפטית זה כנגד זה כשהם עדיין חולקים מגורים משותפים. במקרים כאלה כל בני המשפחה סובלים.
לרוב, הבית הופך לזירת מלחמה. הצדדים מתבצרים בחדרים שונים, הבית נראה כמו לוקיישן של סרטון מטעם משרד הבריאות והילדים מתפקדים במקרה הטוב כנציגי האו"ם ובמקרה הרע כשגרירים מטעם צד זה או אחר.
סיטואציה כזו מובילה אוטומטית לשיבושים/שיתוק של מערכת הכביסות, הדחות הכלים, התשלומים והקניות בבית וכו'.
לעיתים בסיטואציה כזו הצדדים נבהלים ורוצים לעצור.
השאלה שנשאלת היא מה עושים? מצד אחד, רוצים לתת הזדמנות שנייה למערכת היחסים. מצד שני, מבינים שיש בעיה ולא רוצים לחזור לנקודת ההתחלה במקרה שהסכסוך יתגלע שוב.

לשם כך קיים הסכם הנקרא: הסכם שלום בית ולחלופין גירושין.

הסכם כזה מכיל למעשה את כל הרכיבים של הסכם גירושין "קלאסי". קובעים בו מנגנונים של משמורת על הילדים, מזונות לפי הצורך, חלוקת הרכוש המשותף ואפילו מתייחסים לסוגיית הגט. בנוסף, באותו ההסכם ממש, עורכים סעיפים שמתייחסים לאפשרות של שלום בית והמשך חיים משותפים.
את ההסכם הזה, כמו כל הסכם גירושין, יש להביא בפני בית המשפט למשפחה או בית דין רבני כדי שיאשרו וייתן לו תוקף. בשונה מהמקרה בו חותמים על הסכם גירושין "קלאסי", בני הזוג שאוחזים בהסכם שלום בית ולחלופין גירושין, למעשה עוזבים את בית המשפט או את בית הדין וחוזרים לביתם על מנת לנסות ולשקם את מערכת היחסים.

לא פעם, העובדה שההסכם נחתם ושהצדדים יודעים על מה התחייבו במסגרתו, יוצרת שקיפות, שקט ונינוחות המועילים לשיקום החיים הזוגיים.

אם הצליחו בני הזוג לעלות על דרך המלך, לשקם את הזוגיות ולחזור לשיגרה - דיינו. ההסכם ישכב במגרה ויעלה אבק.
אולם אם לאחר מאמצים, נראה כי לא ניתן לשקם את החיים הזוגיים, אז פונים הצדדים להסכם ומשכללים את הסעיפים שעסקו בסיום מערכת היחסים. נזכיר כי תוקפו של ההסכם הוא כתוקף פסק דין מחייב לכל דבר ועניין.

בנסיבות אלה, מוציא הצד שמעוניין בפרידה, הודעה כתובה כמנוי בהסכם, מעדכן את בן הזוג כי הוא מעוניין לתקף את החלקים בהסכם העוסקים בהפרדה ובגירושין. קרי: אנו עוסקים בקיומו של הסכם ומימושו ולא במאבק על עצם זכות כזו או אחרת או על שוויה. אנחנו ממשיכים היכן שעצרנו ולא חוזרים לנקודת ההתחלה.

סייג חשוב: לזמן יש משמעות. החוק מתייחס לסוגיית הזמן במונחים של התיישנות ושל שיהוי. בדיני משפחה יש לזמן משמעות מיוחדת של נסיבות. החיים הזוגיים הם דינמיים מאוד. לפעמים נולד ילד חדש, פרי של אותו ניסיון שיקום. לפעמים בני הזוג עורכים שינוי במצבת הנכסים שלהם. לנסיבות אלו ואחרות תהיה משמעות במימוש ההסכם.
יש לקחת את זה בחשבון וכמובן להתייעץ עם עורך דין שמומחה בתחום הן לעריכת ההסכם והן לעניין מימושו.
אין לי ספק ששלמה המלך החזיק סוללה שלמה של יועצים לסכסוכי משפחה. משום שגם אם הכל הבל הבלים, אלוהים נמצא באותיות ובפרטים הקטנים.
חג שמח

.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: